Svar: Overgangskost
29. juni 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, at I gerne vil vente med introduktion af skemad til jeres datter er ca. 6 måneder gammel - det er anbefalingen for børn, der ammes fuldt, og jeg forstår godt jeres hensyn, da far har colitis... Det kan også sagtens være, at det vil passe til hende, mange børn stortrives med amning og kan fint vente.. men nogle børn har brug for skemad tidligere, og der kan ske meget de næste halvanden til to måneder. Og jeg synes, det vil være anbefalelsesværdigt, at du forsøger at følge de signaler, jeres datter giver - det vil sige, at hvis hun begynder at vise behov for anden mad, før hun er 6 måneder, så synes jeg, at du skal anerkende dette. Man kan nemlig godt passere det tidspunkt, hvor hun egentlig er parat til skemad, og så kan det være svært at komme igang...
Hvornår I end starter op, så er det korrekt, at jo yngre hun er, jo længere introduktionsperiode vil der være, jo tættere på 6 måneder hun her, jo hurtigere vil det ofte gå. Det vil dog være godt, at du uanset hendes alder, starter ud med lidt mild grød og mos og så gradvist øger hende til de lidt grovere grødtyper, tilbyder flere og flere grøntsager osv. så du stadig har en gradvis tilvænning til smag og konsistens,. Det vil være fint at starte ud med grød og mos, som anbefales fra 4-5 måneders alderen, men gå gradvist hurtigt frem, så hun i løbet af 6 måneders alderen spiser varieret af både grød, grøntsagsmos, frugtmos osv. og også begynder med kød og fisk i sin mos.
Det er sådan, at man taler om forskellige vinduer for, hvornår vi bedst lærer forskellige ting. På visse tidspunkter i vores liv, står vinduerne åbne, og her lærer vi bedst, men vinduerne kan lukke mere og mere i - og jo mere lukket vinduet er, jo sværere har vi ved at lære. Der er f.eks. vinduer for, hvornår vi bedst lærer sprog, eller hvornår vi bedst lærer at spille et instrument...
Og i forhold til mad, så siger man at vinduet især står åbent i 7-8 måneders alderen. I denne alder, har børn en naturlig lyst til at undersøge ved at komme ting i munden, og derfor smager de ofte lettere på f.eks. mad i denne alder. De har i denne alder også en naturlig lyst til at bruge deres kæber, de vil gerne tygge, lave tyggebevægelser osv. og det gør det også lettere at servere grovere mad og mad med mere bid i denne alder. Og i takt med at barnet bliver ældre, så lukkes vinduet mere og mere i og det bliver derfor sværere at introducere nye fødevarer for barnet, jo ældre barnet er. Det betyder dog ikke, at man ikke kan - det betyder blot, at det kan være lidt sværere at vænne barnet til ny smag og konsistens :)
Det er derfor man er meget optaget af, at børn skal tilbydes så varieret en kost før de bliver 12-18 måneder, fordi det forebygger kræsenhed fremover. Derudover så er det sådan, at når børn bliver 18 måneder til 2 år, så vil de fleste børn begynde at blive langt mere skeptiske overfor mad, som de ikke kender. Man kalder det fødevare-neofobi. Ordet "fobi" betyder frygt, at man er bange eller utryg ved noget. Ordet "neo" betyder ny. Så når man har en "neofobi", så er man bange for det nye, og når man har en fødevare-neofobi, så er man utryg ved eller skeptisk overfor mad, som man ikke kender.
Man siger, at helt evolutionært, så har børn har kunne finde mad i naturen fra de var 1.5-2 år gamle, og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altså skulle være tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og sådan er det stadig. De fleste forældre vil opleve, at børn i denne alder ofte afviser mad - nogle gange mad, som de ellers har spist tidligere, andre gange ny mad, som man vil introducere for dem...
Med hensyn til jordbærmos, så må du gerne lave dette til din datter, og du må gerne lave det, som du normalt selv ville spise det - også med mindre sukker, end du finder i opskrifterne normalt :) Du kan også bruge vanille, det er helt fint :) Du må også meget gerne mose friske jordbær med en gaffel og bruge frisk jordbærmos på en grød.
En normal opskrift på jordbærmos til babyer vil lyde ala dette:
100 gram jordbær (friske eller frosne) koges med ca. 1/2 dl. vand. Og der tilsættes ca 1 tsk. sukker. Man kan smage til, hvor meget sukker der behøves :) Det moses med en gaffel eller blendes alt efter, hvor cremet man ønsker, mosen skal være.
Det samme gælder æblemos, - hvis man bruger æbler, som har en naturlig sødme, så behøver man ofte ikke tilsætte sukker :) Et æble skrælles og skæres i både, æblehus, kerner osv. fjernes. Til et æble bruges ca 1 dl. vand Når æblerne har kogt med vandet i 5-10 minutter, så kan du mose med en gaffel eller blende det...
Det er rigtig dejligt, at I har mulighed for at bruge frugt og bær fra egen avl. Generelt gælder, at når du laver mad til din datter, så er det en god idé at tage udgangspunkt i den mad, som I selv spiser - så hun netop får variation og stille og roligt lærer at spise familiemad :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og rigtig god appetit, når I kommer så langt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske